Nyårsaftonen infann sig som vanligt den 31 december, men något som inte infunnit sig var vintern. Dock var det bitande kallt sådär som det t.ex. kan vara i Göteborg där kroppen inte alls är överrens med termometern utan man fryser rätt in i märgen, vilket drabbade en av Sveriges idag skickligaste helikopterflygare vid namn Daniel Tengvall vars fingrar domnade bort varför vi bara fick se ett par minuter av hans uppvisning.

Daniel hade med sig sin kompis Jonas Grönlund från Vallentuna Modellflygklubb, även han en duktig radiospakare. Bägge flyger Whiplash-helikoptrar. Flybarless givetvis.

Först på plan var dock Magnus Hammarkind som inte hade med sig någon gammelheli utan en lite mer modernare plastvariant. Här står Calibern och värmer upp medan Magnus försöker få blodet att cirkulera i händerna innan det är dags att lyfta.

Nånting som man däremot kan flyga med utan varma fingrar är så kallade “Drönare” vilka i de mer sofistikerade varianterna som den här flyger alldeles av sig själv med hjälp av GPS-signaler. Om nöden tränger på och man behöver gå bakom en buske behöver man inte landa för den sakens skull, utan man ställer ifrån sig sändaren och flygmanicken står alldeles blick still tills man är färdig. Skulle man råka slå av sändaren flyger den tillbaks till startplatsen och landar där. Det är nästan ingen sport längre.

Någon dag tidigare hade vi haft besök av en reporter från Enköpings-Posten där vi fick en helsida införd om vår Sylvesterflygning. Men det hade ingen tydligen ingen större inverkan då det inte dök upp några piloter västerifrån. Artikeln var i alla fall bra

Nyårsafton har vi alltid en tävling om den som bäst julpyntat sin modell eller sig själv.
Detta år vann Markus Korsell som erhöll en flaska skumpa att öppnas senare på dagen.

Avslutningsvis en gruppbild
Från vänster: Håkan Hilmersson, Dan Johansson, Michael Wahlkvist, Jonas Grönlund,
Daniel Tengvall, Bo Nilsson, Mattias Canberger, Magnus Hammarkind, Markus Korsell,
Christian Lagerhorn.

Detta år lyste flyplansflygarna med sin frånvaro, men vi hoppas att de dyker upp så vi
får se ännu fler piloter till 2014. Alla är varmt välkomna oavsett flygetyg och hemort.

Väl mött om ett år hälsar Dan Johansson, Bålsta Modellflygklubb BusyBee