Förra året efterlyste vi plankflygare till Sylvesterflygningen eftersom det enbart dök upp helikoptrar och vi blev bönhörda även om helikoptrarna fortfarande utgjorde majoritet.

Nyårsaftonen hade fortfarande lite snö kvar på backen trots att det hunnit bli ett par plusgrader som innebar att underlaget var lite klibbigt vilket gjorde livet surt för de som startade med skidor och inte hade vallat för tö.

Ett 20-tal personer dök upp trots att förmiddagen bjöd på mulet väder, dock inget regn eller blåst. Tyvärr hade några redan droppat av då gruppbilden togs.

Som vanligt bjöd Daniel Tengvall på eleganta uppvisningar med sina Goblin-helisar, men Christian Lagerhorn flyger inte dåligt han heller. Även han flyger SAB Goblin fast Christians är röd medan Daniels är gula. Dock håller Christian sig på säker höjd medan det inte är långt undan till närkontakt med Moder Jord när Daniel är i farten.

Varje Nyårsafton har vi en tävling som vinns av den som bäst julpyntat sin modell eller sig själv.

Detta år blev Sylvestervinnaren Björn Crantz som efter mycket skottande för att få bort den klibbiga snön till slut fick upp sin Apprentice och därmed kunde knipa priset från Janne Jonssons delta vilken inte brydde sig om underlaget eftersom den kaststartas.

Björn var extra glad eftersom han dagen innan fått tillbaks sin första Apprentice som i höstas försvunnit i riktning mot Lejondalssjön och trots mycket eftersök aldrig återfanns.
Under mellandagarna hittades den av familjen som bebor Skinnartorpet vilket är beläget över 2 km från Norrboda. Trots att modellen under tre månader i naturen bitvis blivit musföda är inte skadorna värre än att det går att reparera och det mesta ser ut att gå att återanvända.
En extra knorr på historien är att Björn parkerade sin bil alldeles vid den åker där modellen senare hittades när han försökte återfinna den strax efter den flugit bort. Han koncentrerade sig på skogspartiet mellan Norrboda och Skinnartorpet eftersom han inte trodde det lilla cellplastflygplanet flugit så långt alldeles av sig självt. Och dessutom mest säkert fastnat i ett träd och inte landat på en åker.

När alla packat ihop och farit iväg för att förbereda kvällens festande bröt solen fram och det blev en alldeles fantastisk vinterdag. Tyvärr resulterade mildvädret i en dimmig kväll vilket gjorde att de Thailändska Khum Loy-lyktorna vi skickade iväg för att skona djuren tämligen kvickt försvann utom synhåll. Var de slutligen hamnade är osäkert, men det kom aldrig några brandkårssirener så det gick nog bra.

Alla är välkomna till nästa års Sylvesterflygning på Norrboda