Bålsta Modellflygklubb
 Ordförande  Kjell Bäckström  Smultronstället 17  0171-469892   kjell.backstrom@telia.com
 Sekreterare  Bo Hansson  Prästgårdsvägen 6  0171-467106  bo.esbjorn.hansson@telia.com
 Kassör  Bengt Lindström  Rodervägen 3E  0171-51167   bengt.lindstroem@swipnet.se

Verksamhetsberättelse för 2002

Styrelsen för Bålsta Modellflygklubb, MFK Busy Bee, avger härmed följande berättelse för verksamhetsåret 2002.

Styrelseledamöter och övriga funktionärer

Under 2002 har följande styrelseledamöter och övriga funktionärer varit verksamma:

Ordförande                              Kjell Bäckström

Vice ordförande                       Björn Berg

Sekreterare                              Bo Hansson

Kassör                                    Bengt Lindström

Materielförvaltare                     Bengt Lindström

Fältansvariga                            Olle Flink

Björne Andersson

Flygsäkerhetsansvarig              Hans Olofsson

Revisor                                    Rolf Stavegård

Revisorsuppleant                      Hans Olofsson

Styrelsemöten

Styrelsen har under året hållit fem protokollförda möten: 19 februari, 4 april, 12 juni, 12 augusti och 17 oktober.

Verksamhet

Den 13 mars var sista dagen vi kunde utnyttja vårt förra flygfält vid Sättervikshage. Klubb-stugan avyttrades, men behöll vår gräsklippartraktor, elverket och diverse inventarier.

Avsaknad av flygfält har därefter i hög utsträckning hindrat oss från att utöva vår hobby. Stor energi har i stället ägnats åt försöken att hitta ett nytt flygfält. Förutom alla kontakter som klubben tagit direkt med markägare, har klubben även gjort en hemställan till kommunen.

På sensommaren gav ansträngningarna resultat, och vi har under hösten haft tillfälle att utan kostnad prova ett fält nära Högbytorp i Upplands Bro kommun. Fältet ligger på privatägd mark och vår bedömning är att fältet är mycket intressant som arrendeobjekt. Förhandlingar om arrende ska inledas efter nyår.

Problemen med att hitta ett fält nära centralorten har medfört ett ökat intresse för elflyg inom klubben. Elflyg bullrar inte, vilket borde göra det lättare att få acceptans för vår verksamhet även nära bebyggelsen. Flera av medlemmarna har nu investerat i tystgående modeller och vår förhoppning är att kommunen upplåter central mark åtminstone för den typen av modellflyg.

I början av juli visade klubben upp ett antal helikoptermodeller när Galleri Astley firade 25 år i Uttersberg i Västmanland.

På kommunens 50-årsdag den 24 augusti deltog klubben med två (!) utställningar. I den ena, som dominerades av helikoptermodeller, förekom även försiktig uppvisningsflygning. Vårt deltagande på jubileumsdagen blev även uppmärksammat med en helsida i den rikstäckande tidning som Sveriges Modellflygförbund ger ut.

Vår hemsida på nätet har under året blivit allt fylligare och börjar nu bli uppmärksammad i allt vidare kretsar.

Bålsta i december 2002

Kjell Bäckström                          Bengt Lindström                                 Bo Hansson