Sjöflygträffen vid Dragsängarna 2010

Sjöflyg innebär förstås att man startar och landar på vatten vilket inte är så enkelt som man först kan inbilla sig. Man kan ju tro att eftersom det är alldeles platt och att man alltid kan välja startriktning så är det bara att taxa ut och dra på. Speciellt om det är blankvatten. Njae, inte riktigt. Det får förstås inte vara för hög sjö, men det ska helst vara lite krusigt för att det ska komma luft under flottörerna så att de lättare släpper ur vattnets grepp. Sjön suger heter det ju och det är faktiskt sant. Åtminstone när det gäller modellflygplan. Självklart håller sig Dragsängarna också med egna sjöjungfrur, som dock föredrar lite behagligare underlag att sitta på än originalet i Köpenhamn.

Dragsängarna ligger vid Dalälven som just där breder ut sig och bildar Insjön. Men det är forfarande strömt plus att båtar far förbi och skapar svallvågor. Sen blir det inte enklare av att det kommer kastvindar så fort man är ovanför trädtopparna. En av de mera välkända modellflygarprofilerna här i landet ropade radiostörning när han gästade klubben. Fast de som känner förhållandena på platsen var av en annan åsikt, men höll respektfullt nog en låg profil för att inte genera den allvetande legenden.

Sammankallande till träffen var Olle Flink, en gammal klubbkamrat från min klubb BusyBee, som efter pensionen för gott återvänt till sitt Mårtanberg. Olle tillhör den gamla stammen och bygger helt på frihand efter ritningar och gamla fotografier. Till denna träff hade han med sig en Latècoère 521. En sexmotorig bjässe som han byggt med sin lilla skåpbil som begränsande faktor. Han måste ju kunna få den med sig på något vis. Dock premiärflög han inte utan det blev enbart flyt och motortest.

Flög gjorde han med förra årets projekt, en Dornier DO18 som är försedd med två motorer i tandem. Olles DO18 saknar vingflottörer precis som originalet, så det är lite knepigt att få balans på ekipaget. Den vill gärna gräva ner sig och luta åt sidan. Vad det beror på är svårt att säga? Det borde inte vara vridmomentet från motorerna eftersom de är monterade åt var sitt håll. Den främre dragande, den bakre skjutande. Men när maskinen väl fått fart i vattnet reser den sig rakt och tar till väders med vattnet droppande efter sig.

Förutom Olles båda maskiner fanns där ett 20-tal modeller. Allt från skalariktiga Cessnor till vanliga modellflygplan man satt pontoner under. Förstås allt från eldrivna till stora 4-taktare samt en bogserbåt modell större som enligt uppgift innehöll ett bilbatteri som drev en vindrutetorkarmotor kopplad till propellern.

Snart erfor förstagångsflygarna att enbart styra med sidrodret vid start inte var det enklaste. Ett vattenroder är mer eller mindre ett måste. Så det blev lite si och så med flygförsöken. De kyttiga vindarna gjorde förstås sitt till. Men vädret i övrigt var inte att klaga på. Och tur var väl det, för sjöflygträffen sommaren innan vill man helst glömma. Regn och elände gjorde livet surt för de som vågade sig dit. Men i år sken solen mest hela tiden.

Eftersom Dragsängarna härbärgerar en hel liten husvagnsby av modellflygare var det ett antal personer som kommit ner till badplatsen för att titta. Stora som små. Så till nästa år, bygg något som kan starta från vatten och ta dig upp till Dalarna. Klubben har full service så man behöver varken gå hungrig eller törstig. Boendet brukar också gå att ordna om man inte har för stora krav. Bada kan man förstås, och långgrunt med fin sandbotten är det dessutom, så det är bara att ta med familjen.

När man ändå är där kan man passa på att åka till Clas Ohlson som ligger i andra änden av sjön. Det var ju där postorderföretaget startade år 1918. Troligen inspirerad av att Åhlén och Holm redan var etablerade på platsen. Men det är en annan historia. Numera är marknadsplatsen i Insjön helt ombyggd till någonting man kallar Hjultorget och där finns butiker av allehanda slag.

Ett par km åt andra hållet ligger Leksand. Eftersom man är i Dalarna mitt i sommaren finns det utflyktsmål av allehanda slag, inte bara för vuxna, Sommarland t.ex. Så man är inte hänvisad att enbart flyga modellplan när man är på besök. Det finns massor att göra såvida man inte är helt insnöad på sin hobby förstås. Hoppas få se Latècoèren i luften till nästa år om inte förr. Den lät åtminstone mäktig när alla sex motorerna var igång.

Och visst kom den upp vilket skedde lite längre fram under sommaren vid Modellflygets Dag.

Dan Johansson, MFK BusyBee i Bålsta

ps.
Detta referat finns i en förkortad version i Modellflygnytt nr 5, 2010.