Bålsta Modellflygklubb
 Ordförande  Anders Rothman  Bygatan 2 (Grillby)  0171 - 50809  anders@familjenrothman.se
 Sekreterare  Dan Johansson  Krokvreten 10  0171-57208  se39715@gmail.com
 Kassör  Bengt Lindström  Rodervägen 3E  0171-51167  bengt.lindstroem@swipnet.se

R/C Aero Chopper

Klubben har en enklare flygsimulator för den som vill låna. Programmet ryms på en diskett och den medföljande sändarattrappen ansluts till PC'ns kommunikationsport. Vid start känner programmet av vilket kommunikationsport sändaren är ansluten till och sen får man välja om man vill flyga vanliga flygplan eller helikopter. Grafiken är av allra enklaste sort men flygkänslan är rätt. Den som vill kan förändra i stort sett alla flyg och modellparametrar för att trimma in känslan ändå bättre. Det finns ett antal modeller och bakgrunder att välja mellan och en tjock instruktionsbok medföljer. Språket är engelska och den allra simplaste persondator går att använda. Inget musstöd behövs. Alla kommandon och förändringar görs via tangentbordet. Vill man höra motorljudet behövs ett ljudkort med högtalare, alternativt hörlurar.

För den som vill botanisera bland simulatorer rekommenderas SMFF's utmärkta simulatorinformation.

tyvärr lite suddiga bilder men ger en liten fingervisning om hur det ser ut

Och så till lite modernare simulatorer

Det finns en hel del att välja på men kampen står nog mellan och

RealFlight är amerikansk och en ren spelsimulator. Dvs. man bygger upp alla miljöer från enskilda objekt medan Reflex har en verklig miljö som bakgrund och där endast modellen är ett rörligt objekt. Det här innebär att det ställs helt olika krav på PC'n. Den som inte har ett kraftfullt grafikkort med mycket minne göre sig icke besvär med att försöka sig på RealFlight. Reflex har mera modesta krav därvidlag. Prövade t.ex. RealFlight G3 på en IBM laptop T41 med rätt bra drag i. Installationen gick bra, men när man startade upp tvärlåste sig PC'n så enda vägen ut var att bryta strömmen. Prövade på en motsvarande modell av laptop och samma hände där. Det visade sig sedan att det var laddningen av grafiken som hängde upp sig. Man kan ju förstås tycka att installationsprogrammet skulle sagt ifrån redan från början vilket det inte gjorde, så det understryker bara faktum att RealFlight är ett anpassat PC-spel. Men det har ju också sina fördelar. T.ex. så är mycket effekter inbyggda. Väljer man en bakgrund uppe på en höjd där vindkraftverken snurrar så hör man hur det viner i träden. Dessa vajar förstås också på ett mycket verklighetstroget sätt. Vidare uppför sig modellerna som om det blåste hårt. De tar vind på ett mycket realistiskt sätt.
Sen hör det förstås till PC-spelsstuket att krascha på ett effektfullt sätt. Delarna sprutar omkring och det låter och bangar. Tråkigt nog på helikoptrarna så är det i stort sett enbart rotorn som far iväg. Har hittills inte lyckats få till en bomstrike. Stjärtbommen är alltid lika rak och fin hur man än demolerar modellen. Men ljudet är som sagt det som verkligen imponerar. Rollar med helikopter låter precis som i verkligheten. Imponerande!
Lite tråkigt är man har egentligen bara har ett begränsat antal banor att flyga på. De är uppbyggda enligt samma tradition som när man tillverkade gamla amerikanare förr i världen. Man behöll samma chassi, motor etc. men varje halvår kom man ut med en ny modell (plåtpressarna hade gjort sitt och istället för att ersätta dem med likadana, valde man en annan design med samma grundmått). Alltså ett nytt skal. Precis samma med RealFlight. Samma bana men med olika bakgrund och föremål. Man skulle gärna sett att det fanns ett mer modellflygplatsliknande ställe att välja och inte bara flyga runt bensinmackar och allt vad där är.
Som sagt, den simulerade grafiken är också imponerande när man väl fått igång PC'n. Flyger man nära så ser man t.ex. bränslenivån i tanken. Ganska häftigt. Glömde tyvärr bort att kolla om den minskade i takt med att man flög, men eftersom den visade halv tank ganska omgående efter start så tror jag inte det.

Vad ska man säga om Reflex då?
Fick bara låna G3 ett par dagar och vis av läxan inhandlades XTR för den kör utan några som helst problem på samma PC som G3 fick att tvärlåsa. Med G3 följer en dummysändare men med Reflex använder man sin egen. Det visade sig dock inte helt enkelt att få till detta så det fungerade.
Gemensamt för bägge är att sändaren måste vara inställd på PPM (ej PCM), men inte ens det hjälpte. Använde en JR PCM 10 och var tvungen att ta en av de lagrade modellerna och nollställa den till "factory default" innnan det gick att få bukt med kanalerna och det var för övrigt samma sak med G3. Där ansluter man sändaren "bakom" dummysändaren. I Reflexen sitter sändaranslutningen bakom en s.k. "dong" i USB-porten. Dongen innehåller en krypteringsnyckel. Samma princip gäller för G3 fast där sitter kodnyckeln i dummysändaren.
Liksom G3 innehåller XTR en mängd programbuggar. En så basal sak som att man är tvungen att vända på gas/pitch när man väljer en av elhelikoptrarna. Märkligt. Sen måste man också peta på simuleringshastigheten. En ovan pilot kan överhuvudtaget inte kontrollera modellerna någon längre stund. De flesta modeller är helt vilda om man inte justerar farten och det gäller även G3. Undrar hur många som blivit avskräckta från att satsa på på modellflyg, speciellt helikopter, efter att försökt sig på en simulator som någon utställare haft uppställd på en mässa med dessa inställningar? Flyger själv en hel del helikopter och kan intyga att om jag skulle ha helisar som bar sig åt så där skulle jag slutat för länge sen. För det första är det inget nöje att ha fullt sjå att enbart klara att hålla modellen i luften och sen skulle ingen människa ha råd med att krascha ideligen. Nåja det går ju att åtgärda, men man skulle önskat att inställningarna var korrekta redan från början.

Grafiken i Reflex.
Eftersom det är fotograferade bakgrunder så är den helt otrolig. Det finns ett antal verkliga modellflygplatser att välja bland, plus en gymnastikhall samt en vidareutveckling från en av de bakgrunder som fanns i den gamla DOS Reflexen. Alltså en simulerad bakgrund. Reflex är egentligen en "riktig" flygsimulator där man satsat på flygrealismen. Det har varit så ända från början. Ifall man enbart är ute efter flygkänsla kan man lika väl använda DOS-varianten som kan köras på den simplaste PC.

Ljudet i XTR kan inte mäta sig med G3 på något sätt. De spelar helt enkelt inte i samma division.

Slutomdömet?
Oerhört svårt. Bägge har sina fördelar och kunde man kombinera skulle det varit en dröm. Tänka sig att gå ut att fotografera av sin egen klubbs fält och lägga in den som bakgrund. Eller varför inte fota av trädgården hemma och flyga omkring bland äppelträden! Och det går faktiskt att åstadkomma. Med Reflex kan du skapa en panoramabild som sen passas in som "Umwelt". Mer om det framöver när vi testat ut hur man gör.

Gemensamt för bägge är att det finns uppdateringar att ladda ner. Här för Reflex och RealFlight har sina "Add On's" som finns i flera varianter att beställa från deras hemsida. Här nedan några bilder från Reflexen (återkommer med exempel från RealFlight).

Notera att bilderna nedan är lagrade i låg upplösning för att spara plats på webservern.

Här är den simulerade bakgrunden. Om man jämför med usprunget så är det egentligen exakt densamma fast lite "upphottad" förstås.

Det finns en hjälpsida på svenska för Reflex XTR med inte bara frågor och svar, utan också med tips om flygträning mm.