Rappe Guls återuppståndelse

En dödsdömds återkomst

I samband med en viss modellklubbsordförande från Säter och hans Lena en snötung dag i februari kom för att hämta sitt renoveringsprojekt till husvagn fick undertecknad ta över resterna av Uffes Raptor 30. "Beyond recovery" som MoneyPenny sa. Efter att ha länsat den på det som var intressant, dvs. motorn, låg resterna där länge och väl och såg eländiga ut.

Men efter att ha ändrat uppfattning om Rappemaskinerna tänktes det om. Det kanske skulle kunna gå att göra som Fågel Fenix? Att uppstå ur askan alltså.

Sagt och gjort.

1. Under den kommande USA-vistelsen inhandlades nya chassisidor och servofäste plus lite elektroniskt småjox.
  2. Från Noll-Kontroll som Mickes säger beställdes: Blå bom, fena, stabbe, lite axlar som hade blivit krokiga samt bomstöttor plus ett autodrev.
  3. En gul och fin personligt dekorerad huv köptes under Halmstadsträffen från PeO Rosenqvist. Dvs. knack99 som han heter på RC-Heli.
  4. En TT39-motor inhandlades från Sven-Erik Borg under Ljungbyträffen.
  5. En Super Tigre-ljuddämpare som passade låg i bra-att-ha-lådan.
  6. Landstället är av ett känt märke som säljs av 4-Fun.
  7. Stjärtbladen från TSK eftersom de skulle vara gula och matcha huven.
  8. Rotorbladen letades fram i förrådet. Och det låg ett par original Thunger Tiger i trä. Fina fisken.
  9. Servona inhandlades på Conrad i Düsseldorf i samband med Jet Power Messe 2008.
  10. Mottagaren, en 7-kanalers JR fanns tillgänglig.
  11. Gyrot som är ett TeleBee kommer från Hobby Warhouse, Richfield, Minnesota och valdes för att den gula färgen på etiketten matchar huven perfekt.
  12. Batteripacken tillverkades av IBM's utsökta NiMh-batterier av märket Sanyo som gjort tjänst i 3 år som cachebatterier. Sen byts de ut ovillkorligt. P/N 44L0313 och 1100 mAh som räcker för minst en timmes flygning. De verkar aldrig ge upp. Det som står utanpå går också i med några procents differens. Hur många gånger man än laddar. En tank = ˜250-275 mAh, konstant.

Resten är faktiskt resterna av Uffes Rappe 30.

Så nu återstår i pricip endast provflygning efter att stjärtbladen ska vändas. Fast Micke har ju bevisat att det inte spelar nån större roll åt vilket håll bladen går.
Och om Rappe flyger bra ska gummibussningarna i huven bytas.

Och det gjorde den nästan. Gyrot var väl kanske inte det allra vassaste, men det ska nog gå att få till. Men flyger gör den.
Efter några tankar kan man konstatera att TeleBee-gyrot nog bäst passar på en utställningsmodell. Futabas eller JRs gamla mekaniska gyron funkar faktiskt bättre.

/Danne