IBM-klubbens RC-sektions höstflygdag på Norrboda 8 sept 2011

Den 8 september var det datum som IBM-klubbens RC-sektion hade bestämt för sin höstträff på BusyBee's modellfält i Bro. Detta var också tyvärr det datum då resterna av det tropiska ovädret Irene kom att passera över Stockholmsområdet.
Morgonen började med regn och kraftig blåst. Ständiga kontroller av väderoraklens hemsidor avslöjar att Pohlmans numera egna vädersite klart.se förutspår uppehåll och uppsprickande under eftermiddagen medan norrmännens YR.no säger att det ska dröja till kvällen. Träffen var planerad till 14-tiden och se vad som möter oss:

Regn och åter regn! Bara att hoppas att Pohlman har mer rätt än YR! Till vår glädje avtar regnet, solen bryter igenom och därmed avtar blåsten något. Pohlman hade rätt!

Först på plan var IBM's Danne Johansson med sin flygkompis Micke som kommer från klubben BusyBee. Strax efter kommer IBM's Fredrik Lüdtke med sina syskonbarn Fredrik och Otto som i bagaget har en Cessnamodell i frigolit som levt ett hårt liv och bär spår av många lagningar, som dessvärre skulle bli fler innan dagen var till ända. De hade även med sig en metanolbil som det gasades friskt med över startbanorna. Faktiskt så friskt att den ett tag försvann långt ut på den angränsande åkern.

Allt eftersom kom fler sektionsmedlemmar, men även gäster, både långväga och mer lokala. Mattias Broman hade med sig två estländska kompisar. De hade med sig en rejäl seglare med en spännvidd på 2,5 meter!

Ägaren Andres gjorde i ordning planet som skickades iväg. Det steg bokstavligt talat som en raket och det tog inte många sekunder innan det nått dryga 100 meters höjd och svävade högt över våra huvuden. Där uppe blåste det en hel del och planet såg ut att driva iväg, men Andres hade full koll på läget. Efter uppskattningsvis 10 minuter gjorde han en vacker landning framför sina fötter. Han hade även en mindre seglare med sig som inte behövde någon landningsbana. Han flög sakta rakt emot sig och tog den helt enkelt med handen.

Ytterligare plan som tog till väders var Davids Spitfire som trots sin litenhet trotsade den något byiga vinden med fart, finess och kontroll. Fredrik Lüdtke önskade hjälp att få sin Cessna provflugen och injusterad, något som David hjälpte till med. Det blev en lite halvdramatisk flygning då den var lite för lätt för vindarna. Trots detta så konstaterades att planet flög bra och inga justeringar behövdes. Något senare då vindarna mojnat något var det dags för Fredrik och Otto att själva flyga sin Cessna, något som bägge grabbarna gjorde med bravur! Men innan dess hade David försökt förklara hemligheterna bakom RC-sändarprogrammeringen vilket nog bidrog till att det trots allt fungerade rätt bra. Tyvärr gjorde de efter flera lyckade flygningar misstaget att ta sig en sista flygning. Den slutade oturligt nog med en hård markkänning som kräver lite limning.

Även helikoptrar tog till väders, både el och metanolmaskiner. Dessa tingestar tycks upphäva alla naturlagar när de befinner sig i händerna på en skicklig pilot. Mattias tumlade runt sin heli i både rollar, loopar samt även inverterad hovring på relativt låg höjd. Danne Johansson hade en dramatisk flygning då servot (styrningen) till stjärtrotorn flyttade på sig vilket orsakade att helikoptern inte gick att styra mer än hjälpligt åt ett håll. Det hela slutade tack och lov väl eftersom Danne med sin mångåriga erfarenhet lyckades landa med hjälp av den hårda vinden som höll helikoptern i vindriktningen. För att inte dagen skulle ta slut för Danne fick han åka hem och hämta fler helikoptrar. Lika bra att ha nånting i reserv ifall det skulle toka sig mera. Men en Caliber 30 av fabrikat Kyosho som senast var i luften för 2 år sedan svek inte. Efter ha laddat mottagarbatteriet startade den och flög som en dröm. Mycket imponerande! Danne hade dock fel tankadapter med sig så han kunde inte tömma tanken, utan han fick helt enkelt flyga slut på soppan. Han fegade på slutet och tog den till hovringsläge innan den började hosta så att motorn inte skulle stanna på fel ställe och äventyra en autorotationslandning.

Fram på eftermiddagen kom BusyBee's Markus Berg med sin mycket vackra metanoldrivna Christen Eagle dubbeldäckare som han flög med bravur. Planet med sina dubbla vingar och fina målning var ett vackert inslag under vår flygdag. Ytterligare ett flygplan var Davids CAP232 med en 4-takts metanolmotor som bjöd på loopingar, rollar, spinn och kniveggsflygning.

Förstås stoppades det in korv och dricka i hungriga magar innan dagen var slut och vi i RC-Sektionen kan summera en mycket lyckad om än något blåsig dag där de flesta kunde ta oskadade modeller med sig hem. Nu tar höstmörkret och något längre fram snön snart över och mespropparna får lov att flytta in verksamheten i gympahallar. Flera av oss har planer att bygga i depron (en sorts tunn och mycket lätt frigolit) som vi ska låta ta till väders inomhus. Även helikopterfantasterna har små helikoptrar som ska få piska upp dammet inomhus. Det går även alldeles utmärkt att flyga på vintern. Byt hjulen mot medar och stoppa in sändare och händer i en påse gjord av något fleecematerial. Om man inte är så petig med utseendet kan man sy till en av en överbliven barnoverall. Muffar och blixtlås finns ju redan på plats. Huvudsaken att fingrarna inte stelnar.

Är du intresserad eller nyfiken på modellflyg så är du mycket välkommen att kontakta någon av oss i RC-Sektionen.