BusyBee på Håbo festdag 2004  

Vår insats under Håbodagen blev tämligen lyckad trots att det blåste kuling som förhindrade det mesta i flygväg. Mycket tack vare den fantastiske linstyraren Lennart Nord och hans kollega Mats Beijhem bjöds det trots detta på underhållning av högsta klass. Heder och tack. Lennart höll också i "pröva-på-linflyg" där inte bara barnen stod i rad för att känna på hur det är att styra en riktig modell. Vi fick till och med se någon som prövade att göra looping. Endast ett par gånger gick modellen i backen, dock helt utan skador. Bara att kicka igång och fortsätta.

  

Vi hade slagit till nere vid fotbollsplanerna söder om centrum där vi hade modeller och information. När linflygarnas så kallade "vrålapor" dvs. tävlingscombatmodeller tog till väders kom det folk springande och undrade vad som stod på. 160 km/tim, vänder på 2 meter och dessutom jagar de varandra i den farten för att klippa den andres serpentin som hänger efter modellen i ett snöre. Helt obegripligt att piloterna hinner med. Mycket imponerande.


Lennart och Mats förbereder ett combatheat.

Tack vare blåsten inskränkte sig vår egen flyginsats till att huvudsakligen ta ett par av helikoptrarna till väders. Vid 3-tiden uppträdde E-type på stora scenen varvid vi fann för gott att avsluta dagen. Men innan dess beslöts på stående fot att klubben ska införskaffa tre stycken "A"combatmodeller tänkta för ungdomsverksamhet. Dvs. likadana som "pröva-på-modellerna". De förses lämpligen med 1 1/2 ccm³ dieselmotorer. Den som har en fungerande "en-halva" som är lättstartad (max. 10 slag) och kan ställa den till förfogande ombedes höra av sig till Kjell. Lämplig motor är PAW, Webra eller Oliver. Alltså motorer med frontförgasare. Inte Taifun eller liknande då man vid en hård krasch kan råka ut för att få framkantsbalken knäckt av den bakmonterade förgasaren. Det går att sätta i glödare, men då blir det genast mycket krångligare med stift, ström och bränsle som ger sig på lacken. Dessutom måste bränsletanken vara dubbelt så stor. En typisk tankvolym för en liten diesel är runt 20 ccm³ vilket gör att en liter soppa räcker till många flygningar. Nästan en hel säsong. Det är nästan så att man spiller mer än man flyger upp. Bränslet består för övrigt av 30% eter, 20% ricinolja, 2-3% amylnitrit eller motsvarande ersättningsmedel. Resten (som är den nyttiga delen av bränslet) är motorfotogen eller vanlig pumpdiesel. Till dieselns stora fördel hör att den startar i alla väder, även mitt i vintern och den behöver ingen starthjälp. Håll tummen för förgasaren och veva runt några varv eller snapsa direkt i avgasporten. Sen är det bara att knacka igång med ett par snärtiga slag mot propellern. Ljuddämpare behövs normalt sett inte till sådana här småmotorer.


Ett par bilder från lördagen

  
Webmastern startar sonens Hirobo GPH

  
och iväg for den med gamlingen bakom spakarna

  
men sen tog Christer över och visade hur det ska gå till

  
Björn Berg med ett av sina plan

  
Det blev en solig dag, fast pustig som Nalle Puh skulle ha uttryckt det.
Ibland var det lite svart på himlen, men vi fick inget regn. Snarare tvärtom.


Det kom rätt mycket folk och tittade under dagen. Tyvärr lite ojämnt beroende på vilka andra aktiviteter som försiggick, så vi hann kanske inte med alla intresserade när tillströmningen var som värst.
Nu ser vi fram mot nästa år då vi ska göra ännu bättre ifrån oss bara vädergudarna är nådiga.