Onsdag. 4'e april 2007, ingen bra kväll

Petri ville så gärna testa inställningarna på sin reparerade Venture så han fick mig och Stefan att samlas på fältet efter jobbet. Det visade sig bli en sorgesam tillställning.
Inte nog med att det blåste ordentligt, fast sånt bekymrar inte helikoptrarna, utan det ligger mer hos piloterna som fryser och får rinnande ögon. Nej, det som var det det mest eländiga var att inget funkade.

  1. Petris digitala stjärtservo funkade enbart när det själv ville. Inte nåt vidare att ha hjärtat i halsgropen och flyga på Guds försyn. Så Petri ägnade mesta tiden åt att isolera problemet.
  2. Motorn i Stefans nya värstingmaskin gick inte att få till några tomgångsinställningar på. Den bar sig åt precis som Petris stjärtservo. Stefan begrep ingenting. Den gamla YS 91'n gick alltid som en klocka.
  3. Dannes Venture lider av svårartade kylningsproblem. Det bara fräser om motorn efter man stängt av den. Att hålla fingret på baklocket är inte att tänka på. 85° visade termometern. Skruvade ut nålen så motorn knappt gick, blandade mer olja i soppan, mer nitro, bytte stift. Ett tag såg det ut som vi skulle fått till det, men ack nej. Samma visa. Skruvade till slut av toppen för att se om det var något fysiskt fel, men kolven var i skick som ny och cylinderväggarna släta som en barnrumpa.
Vid 1/2 8-tiden gav vi upp och åkte och handlade påskgodis ifall det skulle dyka upp Påskkäringar. Har inte riktigt koll på vilken dag de kommer. Om det är Skärtorsdan eller Påskafton? Skärtorsdan har för övrigt inget att göra med färgen skär (rosa) eller att skära med kniv. Fast lite med skär som i skärgården för det är ett gammalt ord som betyder "rena". Alltså samma ord som i skärselden. Har man kommit igenom den har allt det orena försvunnit. Varför man säger "en ren och skär lögn ...." övergår mitt förstånd då ren och skär är samma ord.
Hur som helst, Skärtorsdan är alltså den dag Jesus tvättade sina lärjungars fötter rena inför den sista måltiden. Dan efter spikade dom ju upp honom på korset. Därav att den dagen blev så lång och tråkig. Långfredan alltså.
Det där hade ju inget med modellflyg att göra, men alltid piggar det väl upp nån :-)

Petri var i alla fall lycklig äver sin nyinköpta Baader Mainhof Wagen. Återstår nu bara att se hur länge han får ha körkortet kvar. Det är lätt att gasa när det mullrar en V8 under huven och bakhjulen är breda som lagårdsdörrar. Speciellt när det kommer en "fattigmans"-Mercedes och vill kappåka. Då måste uppstickaren få veta sin plats. Det går ju inte att bli näpsad av en Audi. Sånt kan man bara inte tolerera :-)

©    Wikipedia

ps.
För den som inte vet vilka Andreas Baader och Ulrike Meinhof var, så var de ett par av förgrundsfigurerna i Die Rote Armé Fraktion. En terroristgrupp i Tyskland under 70 och 80-talen som stod på vänsterkanten och ville göra revolution med vapen i hand och låta folket ta makten. Och folket var väl RAF = dom själva kan man anta. Vilketsom stal de alltid värstingbilar för att komma undan polisen och nästan uteslutande BMW. Därav att BMW under ett tag kom att kallas Baader-Meinhof-Wagen. Så nu vet ni det också. Vi kanske skulle inrätta en ny sektion inom klubben? Varför måste det alltid gå ut på att flyga? Man kan ju lika gärna sitta och ljuga vid en kopp kaffe som att ägna dan åt att förstöra humöret med modellflyg.