Ballongjakten 2012

Äntligen är ordningen återställd tack vare deltagarnas fantastiska prestationer.
Hela evenemanget höll dock på att gå överstyr när Willy Blom som förste tävlande satte scenen genom att på 4 varv knäppa alla ballongerna. Han hade enbart en förbiflygning utan att träffa. Tämligen svårslaget alltså. Men många gjorde sitt bästa utom en, Lennart Nord, som i stället för att koncentrera sig på årets titel genomförde en makalös uppvisning. Inte genom att flyga runt runt och sikta, utan genom att svärma runt ballongerna och anfalla dem från alla håll. Höger, vänster, uppifrån, nerifrån och säkerligen från andra håll också. Omöjligt att avgöra. Man hann inte med i svängarna. Och inte kraschade han heller. Helt sanslöst. Tyvärr renderade uppvisningen honom sistaplatsen trots att Calle Carlén ändrat reglerna så man kunde få bonuspoäng för mest stilfulla flygning, men det hjälpte föga. Jag tror dock personligen att Calle tappade räkningen så kvickt som Lelle tvärvände den där combatkärran. Till nästa gång får nog Calle införa extrapoäng för den mest spektakulära flygningen och då vete sjutton om inte Lelle hamnar på prispallen.

Det fanns fyra klasser man kunde tävla i:

Damklassen ströks dock då de tilltänkta deltagarna backade ur trots ihärdiga övertalningsförsök.
I flickklassen fick den yngsta deltagarinnan hjälp av sin pappa att komma upp i luften. När hon tog över kontrollen lyckades hon med något som ingen annan någonsin hittills klarat av, nämligen att pricka två ballonger i samma förbiflygning. Tyvärr gjorde hon det svårt för sig genom att pappa hade satt henne att flyga en combatmaskin, så minsta darr på handtaget betyder att flygplanet ändrar höjdläge. Fast å andra sidan hade hon inte kunnat göra dubbeltricket utan en sån maskin. Så segern i den klassen gick i stället till en något äldre flicka som var en absolut nybörjare. Willy hade träningsflugit med henne typ 5 minuter innan hon skulle in i ringen och det räckte.

BusyBee's David Bingefors Wahlkvist tog hem juniorklassen för tredje året i rad.

Hur gick det då i seniorklassen?
Willy var det ingen som kunde klå, det var ju tämligen givet. En miss bara, men Danne Johansson var tätt efter. Den nedersta ballongen smet försmädligt undan två gånger innan Danne prickade.
Som vanligt flyger tävlingsgeneralen Calle Carlén sist och han är alltid svår med sitt gula flygplan som han flyger en gång om året, just vid Ballongtävlingen. Denna gång fick han dock bita i gräset eftersom han hade tre miss och belade därmed tredjeplatsen.

Arrangörsklubben Red Baron ser som vanligt till att ingen går hungrig från tillställningen. Korv och dricka tillhandahålles. Efter prisutdelningen skingrades deltagarna för att njuta av den fantastiska höstlördagen. Sol från en klar himmel och näst intill vindstilla. Inte precis det man varit van vid detta år med sin evinnerliga blåst och allt regnande. Ett moln på himlen fanns det dock. Verksamheten i Grusgropen i Älta där Red Baron håller till hotas av bebyggelse som kryper allt närmare och vi har alla erfarenhet av vad som händer när folk klagar på vår hobby. Så 2012 var kanske sista gången. Åtminstone på den platsen. Den som lever får se.

ps.
Ett tips kan vara på plats.
Flygplanet som tog hem alla klasserna plus ett antal övriga placeringar var Red Barons nybörjartrainer "Flugan" som klubben välvilligt lånar ut till alla som vill vara med och pricka ballonger. Träningsflygning ingår. Det enda man behöver ta med är ett par rejäla skor om det är blött i backen.

Länk till föregående år.

Som alltid. Flög och skrev gjorde Danne Johansson från BusyBee i Bålsta.