Bålsta Modellflygklubb
 Ordförande  Kjell Bäckström  Smultronstället 17  0171-469892   kjell.backstrom@telia.com
 Sekreterare  Bo Hansson  Prästgårdsvägen 6  0171-467106  bo.esbjorn.hansson@telia.com
 Kassör  Bengt Lindström  Rodervägen 3E  0171-51167   bengt.lindstroem@swipnet.se

Protokoll från årsmötet den 8 december 2005

Plats: Knarrbacken

Närvarande:

1. Kjell Bäckström hälsade välkommen och förklarade årsmötet öppnat (för första gången med KLUBBA!)
  2. Till ordförande och sekreterare för mötet valdes Kjell Bäckström respektive Bo Hansson.
  3. Styrelsens förslag till dagordning godkändes.
  4. Till justeringsmän för dagens protokoll valdes Dag Ramberg och Björn Berg.
  5. Mötet ansågs utlyst i laga ordning.
  6. Bengt Lindström redogjorde för den ekonomiska årsberättelsen och läste upp revisionsberättelsen i vilken revisorerna föreslog att årsmötet beviljar styrelsen ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
  7. Mötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.
  8. Fyllnadsvalet till styrelse och andra klubbfunktioner gav följande resultat:
  9. Vår moderorganisation, Sveriges Modellflygförbund (SMFF), har beslutat att under 2006 tillämpa samma medlemsavgifter som under innevarande år. Mötet beslöt att även Busy Bee behåller samma avgifter, med undantag för en kosmetisk justering. Denna gäller medlemmar över 20 år som är SMFF-anslutna via annan klubb. Dessa får avgiften sänkt från 275 till 270 kr.
    Busy Bee erbjuder sex olika former av medlemskap.
    Möjlighet att flyga på vårt fält har den som är medlem i vår klubb och (på grund av försäkringsskäl) på något sätt är ansluten till SMFF.
    Ansluten till SMFF kan man vara via vår eller annan modellflygklubb. Som medlem i SMFF har man ett försäkringsskydd för eventuella skador orsakade under flygning och man får tidningen Modellflygnytt som utkommer med sex nummer per år. För aktiva flygare finns följande medlemsalternativ:
    1. Ålder t.o.m. 20 år *, SMFF-ansluten via vår klubb 200:-
    2. Ålder t.o.m. 20 år*, SMFF- ansluten via annan klubb 100:-
    3. Ålder fr.o.m. 21 år, SMFF- ansluten via vår klubb 600:-
    4. Ålder fr.o.m. 21 år, SMFF- ansluten via annan klubb 270:-
    5. Familj på samma adress, SMFF- anslutna via vår klubb600:-
    6. Dessutom välkomnar vi alla seniorer som vill stödja vår klubb utan att vara aktiva flygare. För dessa medlemmar finns inget krav på SMFF-anslutning och de kan därför (om de vill avstå från tidningen Modellflygnytt) utnyttja den sjätte formen av medlem-skap i Busy Bee:
      Ålder fr.o.m. 21 år, stödmedlem utan SMFF-anslutning 270:-
    * Född 86-01-01 eller senare
  10. Under övriga frågor noterades:
      Stefan Jonsson (ej närvarande) hade via ombud efterlyst bättre disciplin när det gäller användningen av fältets pilotrutor. Alla var överens om att ”kritiken” var befogad och ärendet ledde till en diskussion om rutornas placering och hur de ska märkas ut. Beslutet blev att uppdatera fältreglerna och att utreda om/hur rutorna ska märkas ut, och - om det finns lämpligare platser än de nuvarande.
    1. Björn Berg meddelade att hobbydelen av ortens tidigare dator & hobby-butik nu fungerar som en separat enhet. Den nya butikens ägare vill av naturliga skäl skapa ett gott förhållande till vår klubb och är beredd att ge rabatter. Björn tar kontakt för att komma överens om hur kunder ska vidimera sitt medlemskap.
    2. Frågan om medlemsregister på hemsidan kom upp och ett förslag var att dölja den bakom inloggning med lösen och att var och en där sköter sin egen uppdatering. Något för Danne att bita i när han kommer hem från det stora landet i väster.
    3. Med pukor och trumpeter överlämnade Kjell ett RC-certifikat till Björn. GRATTIS!
  11. Kjell Bäckström tackade deltagarna för visat intresse och förklarade årsmötet avslutat.
Bålsta den 8 december 2005

Vid protokollet Bo Hansson